Gallery Katharina Maria Raab, Berlin
Curated by: Shahram Entekhabi and Asieh Salimian
Participating artists:
Ali Babaei Zad ; Basira Bolboli ; Marjan Ghorbani ; Zahra Mohamadi ; Pooneh Oshidari ; Nasim Pirhadi ; Zartosht Rahimi ; Ali Soltani Tehrani ; Azam Tabatabaei ; Ehsan Ziafatii
Speaking for Themselves
(scroll down for Farsi)
The exhibition takes a look at the contemporary art scene in Iran and consists of a selection of works created by young artists. What is clearly seen in this exhibition is a kind of visual and conceptual difference between the artworks displayed here. Some of these art works reflect social, gender, and political issues. A part of Iran's art scene has been attempting for many years to develop a visual similarity to Western contemporary art production and its strategies. This variety of accesses to art is reflected in the exhibition: On the one hand, some artists reflect their inner concerns in a variety of media. On the other hand, some artists exclusively reflect on one specific media and its traditions in Iran. Coinciding with the 40th anniversary of the Islamic Revolution, the exhibition mirrors a duality within contemporary art production: A self-reflective focus on art production in Iran and in Teheran in particular stands opposite an alignment to Western art production and a global art market. In a sense, the exhibition Speaking for Themselves, maps the socio-political situation in Iran between a continuity of the Islamic revolution and an opening to the West.
Asieh Salimian
March 2019
کیوریتورها شهرام انتخابی & آسیه سلیمیان
هنرمندان: پونه اوشیدری ; علی بابایی زاد ; بصیرا بلبلی ; نسیم پیرهادی ; زرتشت رحیمی ; علی سلطانی تهرانی ; احسان ضیافتی ; ازم طباطبایی ; مرجان قربانی ; زهرا محمدی
گالری کاتارینا ماریا راب، برلین، آلمان
نمایشگاه خودبازگوی نگاهی میاندازد به صحنهی هنر معاصر در ایران و گلچینی است از آنچه هنرمندان جوان میآفرینند. این آثار بازگوکنندهی مسائل اجتماعی، جنسیتی و سیاسی است. آنچه در این نمایشگاه به روشنی دیده میشود، نوعی اختلاف بصری و مفهومی است که میان آثار نمایش داده شده به چشم میآید. صحنهی هنری ایران سالهاست که در تکاپوی همسانی و همسنگی با هنر معاصر غرب است، و به این صورت، هنر معاصر تعریف شده در چهلمین سال انقلاب اسلامی، چه بسا میتواند بیانگر آن چیزی باشد که در این چهل سال رخ داده است
از یک سو، رسانههای مختلف بازگوکنندهی زمینه فکری یا دغدغهی هنرمندان است، و از دیگر سو، ترسیم یا پدید آوردن این آثار هنری هم به نوعی، با وفاداری به سبکهای مختلف، میتواند بازگوی رنگارنگی این دسته گل باشد! حس کردن معاصربودگی هنر، بیشتر به این بستگی دارد که به کجا باید توجه کرد. ایران و به خصوص تهران، در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، از این جهت مهم است که ما شاهد اختلاف فرهنگی یا زمانی در هنر معاصر ایران نسبت به آنچه در غرب اتفاق افتاده است، نیستیم. و در برخی از آثار ارائه شده دیگر نمیتوان کارهای قدیمی و غیر قابل تغییر و غیره را نادیده گرفت؛ کارهایی که تنها برای بازار تولید میشود و درست مشابه چیزی است که در صحنهی بینالمللی مییابیم
آسیه سلیمیان
تهران، بهمن ماه ۱۳۹۷