فراتر از نمایش ۳۱۴

بررسی زمینه های پیدایش اثرِ هنرمندان نوظهور ایرانی

 

۱۲ اسفند ۱۳۹۶ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ 

KUNSTHALL 3.14, Bergen, Norway

 

کیوریتورها: شهرام انتخابی | آسیه سلیمیان |

 

هنرمندان:  شقایق احمدیان | مهرداد جعفری | مصطفی چوب تراش | سارا حسینی | فهیمه حقیقی | شهریار رضایی | فرزین شادمهر | رنه صاحب | روح انگیز صفری | نگار زهرا عالم زاده گرجی | نگار قیامت | علیرضا نکویی |

جلسه بحث و گفت و گو پیرامون موضوع:

صحنه هنر امروز ایران

۱۱ اسفند ۱۳۹۶

با حضور: لیز راکنر، پروفسور دپارتمان سیاست تطبیقی دانشگاه برگن | توریل هانسن، The Norwegian PEN Vestlandet | مالین بارث، مدیر هنری موزه ی کونست هال ۳.۱۴، برگن, نروژ | شهرام انتخابی | آسیه سلیمیان |

 

نقطه شروع فراتر از نمایش ۳۱۴، مشاهده عدم وجود سیستم نهادی برای هنر معاصر در ایران، فقدان تبادل بین المللی و نقص در زمینه آموزش بود. در اوائل شکل گیری صحنه هنر معاصر در ایران به خصوص تهران، تعداد محدودی گالری به صورت زیرزمینی فعال بودند، که دور از بازار رویکردی بر اساس هنر تجربی داشته اند و استفاده از روش و مدیوم های جدید را پشتیبانی می کردند. امروز تحت تاثیر خریدارانی از امارات متحده عربی و واسطه گران هنرغرب اکثر گالری ها ساز وکاری توسعه یافته در پیش گرفتند که در آن جنبه ی تزئینی و گمانه زنی اقتصادی نقش اصلی را بازی می کند. بر این مبنا، بازاری داخلی به وجود آمده که با ارزش های هنر انتقادی بین الملی کمتر در ارتباط است. امر هنری که نشان دهنده ی مسائل اجتماعی واقعیست و پیوندی را با جامعه در هنر بازتاب می دهد، در شهرهای بزرگ ایران تحت تأثیر تحریم های دهه های گذشته و بی ثباتی داخلی قرار دارد. تولیدات هنر معاصر ایران اغلب هویت فرهنگی خود را در سلسله های گذشته و فرایندهای تاریخی قبل از انقلاب اسلامی دنبال می کنند. موضوعاتی مانند مسائل مربوط به کار، جنگ ایران و عراق، یا شرایط زندگی واقعی در جمهوری اسلامی و به طور کلی زمان حال و آینده، کمتر نقشی در هویت یابی هنری بازی می کند. از سوی دیگر، تصویری از هنر معاصر ایران در غرب توسط برخی از مظنونین همیشگی (usual suspects) ارائه می شود، که بدون در نظر گرفتن محتوا و روبرویی با وضعیت موجود، در خلوت آثاری را در یک سیستم گالری منحصر به فرد می یابند. با این تفاسیر FACTORY TT هدف خود را معرفی تصویری بروزتر و متنوع تر از هنر معاصر ایران قرار داده است.

فراتر از نمایش ۱ زمینه های پیدایش اثرِ هنرمندان نوظهور ایرانی را بررسی کرده و عمدتا هنرمندان ایرانی را که بعد از

انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به دنیا آمده ا ند معرفی می کند.

هنرمندان دعوت شده به این پروژه دانش آموخته هنر از دانشگاه های ایران هستند و در تلاشند که به عنوان هنرمند تمام وقت فعالیت داشته باشند. اکثرا از شهرهای دیگر به تهران آمده و پنج هنرمند در اصفهان و کرمان و کرج زندگی می کنند. عنوان نمایشگاه حاکی از این است که این پروژه ها فراتر از ارائه آثار هنری هستند. در انتخاب هنرمندان؛ شخصیت، حضور در صحنه ی هنر و دغدغه اجتماعی و بیان هنری شان اهمیت بیشتری نسبت به لیست نمایشگاه های آنها دارد. مصاحبه با تک تک هنرمندان شرکت کننده سهم مهمی در شکل گیری این نمایشگاه ها دارند، که به وسلیه هنرمند شهرام انتخابی و آسیه سلیمیان کارگردانی و فیلمبرداری می شوند. این کلیپ های ویدئویی اطلاعاتی در مورد حرفه، موقعیت اجتماعی، شرایط تولید و تم آثار آن ها ارائه می دهد. به طور کلی این فیلم ها تصویری بسیار شخصی از وضعیت کنونی هنرمندان در ایران را نشان می دهد. فراتر از نمایش به عنوان مجموعه ای پیوسته برنامه ریزی شده است، که پروژه های نمایشگاهی به همراه جلسات بحث و گفتگو در نقاط مختلف ایران و خارج از کشور را برگزار می کند.

نگار زهرا عالم زاده گرجی ؛ پس از گذراندن دوران کاری به عنوان وکیل، به صورت انحصاری به هنر رو آورده و کلیشه و نقش و طبقه بندی جنسیت را در ویدئو و نقاشی هایش زیر سوال می برد. مصطفی چوب تراش ؛ با طنز و رویکردی شخصی با تاریخ روبروست، و در چیدمان و نقاشی هایش یک نوع بازخوانی تاریخی با رویکرد نقد طنز آمیز اجتماعی و فرهنگی حضور دارد. نگار قیامت در فتوگراف ها و نقاشی هایش به آسیب پذیری انسان و حساسیت طبیعت اشاره و آنها را محوراصلی آثارش قرار داده. فهیمه حقیقی در اصفهان زندگی می کند. نبود امنیت، جستجوی حریم شخصی و مصائب کودکان در جامعه را بررسی کرده و آن سوژه اصلی نقاشی هایش است. سارا حسینی سفید دشتی نقاشی ساکن اصفهان است که وضعیت زنان در جامعه، به ویژه اثرات حملات اسید پاشی و به طور کلی خشونت اجتماعی علیه زنان را مطرح می کند. روح انگیز صفری نژاد ؛ نگاهی انتقادی به مصرف گرایی انداخته و به تاثیر جامعه صنعتی بر محیط زیست می پردازد. شهریار رضایی ؛ مجسمه ساز و فعال در چیدمان های فضای عمومی است، در آثار وی دغدغه های اجتماعی مردم آزادی وطن و مهاجرت، مشهود است...

شهرام انتخابی ، آسیه سلیمیان

Factory TT encourages encounters of international intellectuals, scholars and the public with emerging Iranian artists to create possibilities to produce new bodies of work and to respond to cultural, economic, and social contexts as an essential foundation for a further development of contemporary art in Iran. Factory TT challenges the Iranian art scenes status quo. It was initiated in 2015 by Shahram Entekhabi | Asieh Salimian.

 

Follow Us on Social Media

 

 

NOTE: Factory TT is neither supported by any government, nor any political interest, ideology or religion.